Наша Црква Светог Вазнесења Господњег је организовала поклоничко путовање по манастирима и светињама Русије уз благослов Његове Светости Патријарха српског Г. Иринеја и Његове Светости Патријарха московског и све Русије Г. Кирила.
Једног дана, крајем октобра 2018, сазнала сам за ходочашће које је већ тада било заказано и испланирано за период 16–23. јула 2019. Хаџи Зорана Мрђеновића познавала сам од раније, глас о изузетној организацији ходочашћа прати га већ дуже време у широким круговима, тако да сам одмах знала да желим да идем. Ако изузмем чињеницу да сам обишла већину наших манастира и цркава, ово је моје прво велико ходочашће, за које нисам била спремна на прави (верско-религиозни) начин – мене је спремала моја огромна љубав према Русији коју гајим и умножавам од најранијег детињства. За мене је Русија њена очаравајућа природа сачињена од огромних шума, бројних река и језера, бесконачног неба, подједнако колико и њена уметност, наука, изражена кроз Достојевског, Рахмањинова, Рјепина, Шишкина, Михалкова, Ахметове, Пастернака, Мендељејева, те Пушкинове бајке, филмови. Подједнако је јака и њена духовност видљива кроз бројне светитеље и филозофију боготражитеља. Русија је земља великих страдања кроз историју, од самог почетка до данас изложена похлепним непријатељима различитих вера и боја. Дакле, делимо сличну судбину прогањаних народа који страдају због свог опредељења за веру православну. Свако од мојих сапутника које сам упознала на овом путу имао је неки лични мотив за ходочашће, али ова љубав према „матушки Рус“ нам је заједничка.
План пута био је пажљиво осмишљен, препун занимљивости – стога временски и физички захтеван, реализован до краја. Након двоипочасовног лета, стигли смо у Санкт Петербург у вечерњим часовима и одмах се запутили у Тројице-Сергијевску пустињу, мушки манастир у делу града који се зове Стрелна, где су нас љубазни монаси стрпљиво чекали на вечери. Сутрадан смо рано кренули на Литургију у Фјодоровску царску лавру у Царском селу, на дан који је у календару посвећен Светој царској породици Романов, јер су овде долазили на молитву. Отац хаџи Бранко Митровић саслуживао је заједно са руским свештеницима и причешћивао. Обављен је и крсни ход, литија до споменика цару Николају у порти и око храма. Поред главног храма, поклонили смо се и у крипти посвећеној Светом Серафиму Саровском, где су се Цар Николај II Романов и породица у тишини, лично молили. Након литургије, упутили смо се ка Смоленском гробљу где се налази капела са гробом Св. Ксеније Петроградске, место ходочашћа за све верујуће. Капела и гробље смештени су у шуми, где нас је дочекала река поклоника кад смо се приближили капели. Прво смо на улазу гробља купили по цвет, јер је обичај да се на светитељкин ћивот стави цвет, чије се освештане латице касније деле поклоницима. Док је руски свештеник читао акатист, отац Бранко је помазивао верне. После Св. Ксеније, ишли смо да се поклонимо и Св. Јовану Кронштатском, чији се чудотворни гроб налази у ставропигијалном женском манастиру Св. Јована, у крипти цркве. Када смо увече стигли у наш манастир, премда препуни утисака и уморни, одазвали смо се позиву домаћина да се поклонимо светињама њиховог манастира који је већ наредног дана обележавао своју славу, великог Св. Сергија Радоњешког. Ту смо сазнали, између осталог, да је њихова црква посвећна овом светитељу прва црква у форми ранохришћанске базилике на територији Русије. Обишли смо још и Цркву Казањски сабор и Цркву на крви.
Трећег дана смо се поклонили Лаври Светог Александра Невског, кнеза и ратника, чије смо мошти целивали. Манастирски комплекс је огроман. У свом саставу има и два мања гробља, али и гробље у порти, наспрам цркве Св. Александра Невског, настало у доба комунизма. На једном од ових гробаља, сахрањени су Достојевски и Чајковски, као и многе друге важне личности из руске културе. Отац хаџи-Бранко Митровић саслуживао је литургију са руским свештеницима у Фјодоровској капели, посвећеној брату Св. Александра Невског, где се налази копија хиландарске иконе Богородице Млекопитатељнице, дар српске Патријаршије. После Литургије, ишли смо у обилазак лавре, у оквиру које се налази и капела посвећена Св. Серафиму Вирицком, на месту његове келије, јер је једно време ту боравио као духовник лавре. Петроградска духовна академије се налази крај лавре.
Четвртог дана смо се упутили у древни град Псков, према граници са Естонијом, у његов најстарији део из 10.века који се зове и Дамонтов град, одлично очувану тврђаву крај које протиче река. На овом месту су се увек водиле битке за превласт, нападали су га и Швеђани и Литванци, јер је град био богат и моћан . Унутар зидина налази се Тројицки катедрални сабор, висока црква новгородског стила богате унутрашњости, у којој смо видели највиши иконостас у Русији, и поклонили се моштима Св. равноапостолне књегиње Олге, светог кнеза Всеволода, као и честицама моштију других светитеља. Истог дана, упутили смо се у манастир Св. Саве Крипецког , који је завучен у унутрашњост. Снажан утисак на нас је оставио пут до тамо и боравак, јер смо добили увид како се живело на руском селу у древној Русији. Живот који тражи снажне људе (ми смо постали слаби и размажени). Манастирски комплекс је велики, подсећа на сеоско пољопривредно газдинство, јер све сами производе. Которанин Св. Сава Крипецки био је светогорски монах који се након пада Византије, крајем 15.века запутио на север и 1495. године стигао на ово место, где је у прво време подвижнички живео сам, а потом основао монашку обитељ, те манастир. Манастир је посветио Св. Сави Освећеном и нашем Св. Сави српском (Св. Симеон Миротичиви и он су фрескописани). У једној од пет унутрашњих цркава налазе се мошти оснивача манастира, Св. Саве Крипецког, и још једног светитеља, касније пројављеног, Св. Корнелија Крипецког. Осетили смо понос што је део наших крајева, наше културе на северу – ето колико је далеко проширен култ нашег Св. Саве.
Петог дана, прво смо стигли на јутарњу литургију у знаменитој Псковско-печерској лаври, на граници са Естонијом, која је блистала окупана сунчаним даном. Манастир се помиње први пут у 11. веку. Отац хаџи-Бранко Митровић саслуживао је на Литургији у Успењској цркви, главној и једној од једанаест колико их има у овој лаври. Манастир је опасан чврстим зидинама, као и Дамонтов град у Пскову. Након литургије, ишли смо у обилазак где су нас упознали са историјом манастира, а увели су нас и у пештере/пећине, тј.катакомбе које су ручно ископане, а у којима су се првобитно подвизавали монаси, да би кроз време постале место њиховог сахрањивања . Овде смо имали част да будемо део братске трпезе, заједно с братијом манастира. Игуман овог манастира је митрополит Тихон (Шевкунов), писац књиге „Несвети, а свети“, аутор неколико документарног филма „Пропаст империје – Византијска лекција“ и духовник руског председника. Истог дана запутили смо се у Гатчину, место летње резиденције Романових, али и место живота и страдања Св. Марије Гатчинске, великомученице из 20.века. Њено житије је дирљиво било за све нас, јер је њен дух далеко превазилазио могућности болесног тела, за које комунисти нису имали разумевања и страшно су је мучили. Ту нас је дочекао свештеник отац Антоније, изузетно добродушан човек, који нас је угостио као најрођеније. У својој парохијској цркви изнео је за нас све честице моштију које поседује (има их много ) да им се поклонимо, а потом нас је у оквиру својих скромних могућности, с пуно срца и љубави послужио вечером која је због њега била царска.
Шестог дана, кренули смо за Вирицу, да се поклонимо Св. Серафиму Вирицком, такође светитељу из 20.века. Стигли смо у цркву посвећену Казањској икони Богородице на њен празник, дакле цркву испуњену народом и цвећем. Отац хаџи-Бранко Митровић служио је и ову свечану литургију, с чашћу и достојанством , уз руске свештенике. Радосно смо слушали његов глас и наш српски језик како одзвањају унутар зидова дрвене цркве која је изграђена у древном руском народном стилу. Св. Серафим Вирицки и његова супруга , монахиња Серафима Мурвина, сахрањени су једно до другог у капели , у порти. После Литургије , организован је обилазак по Вирици, да видимо место подвижништва и молитве светитеља и кућу у којој је живео. Након тога, упутили смо се према манастиру Св. Александра Свирског, још једног великог светитеља и подвижника из 16. века, да се поклонимо његовим нетрулежним моштима. Два манастирска комплекса налазе се на обали реке Свире, у центру једног је црква Преображења, а у средишту другог црква Свете Тројице, старијег , новгородског стила, са фрескописом из 18. века. Стигли смо у време службе, те је након тога организован обилазак оба комплекса са причом о светитељу и историји манастира. Видели смо место на којем му се указало Света Тројица, као и његове мошти које смо могли да целивамо. Истински тренутак спознаје и покајне радости имала је већина мојих сапутника.
Седмог дана, у зору, упутили смо се за Сортаваалу, место на обали језера Ладога, одакле нас је брод одвезао на острво Валаам, руску Свету Гору. Игуман манастира је отац Методије (Петров), пореклом из Македоније, коме се морамо захвалити за краљевски дочек. Да он није то што јесте, а и да ми нисмо ти који јесмо – ходочасници из Србије, вероватно све не би било толико величанствено и емотивно дирљиво. Као да сте дошли код далеких рођака који вас воле по чувењу, иако се никада нисте видели, а они пред вас изнели срце и душу. Били смо смештени у конаку за ходочаснике „Славјански дом“, намењен специјалним гостима, православним ходочасницима (на Валаам долазе и други). У том објекту се налази капела посвећена Светом кнезу Лазару, што нас је посебно обрадовало. Организовали су нам обилазак Спасо-Преображењског сабора, главне цркве , као и неколико скитова у различитим деловима острва. Монашки живот на Валааму датира се још у 10.веку , захваљујући Светим Сергију и Герману, првим подвижницима, чије се мошти налазе у катедралној цркви. Манастир је неколико пута у својој историји оживљавао и замирао, а од времена покојног патријарха Алексија II, те председника Путина, све је у великој обнови и изградњи. Природа је нестварно лепа, и употпуњава ову велику светињу. Од игумана Методија добили смо сви по копију иконе чудотворне Богородице Валаамске победотворне, за успомену. Дар коме се нисмо надали и који ће нас заувек подсећати на ово чудесно место. Сутрадан, отац Бранко је служио литургију , а имали смо прилику да уживамо у чувеном византијском валаамском појању.
Помоливши се у скиту Светог Николе за срећан повратак кући, кренули смо пуних душа, тужно радосни – растајемо се с местом на којем смо се осетили вољени , за које не знамо када ћемо га други пут у животу видети, препуни његове благодати која нас је узвисила. Осећања помешана и јака.
Свуда смо се дивили разноврсности и савршеном црквеном појању , као и посвећености наших локалних водича који су нас буквално затрпавали интересантним причама, те руском гостопримству.
Русија нас је дочекала братски , отворивши своје срце, показала нам је своју ширину, висину и дубину – неопходно је да упијемо ту духовну хоризонталу и вертикалу, да бисмо се издигли изнад блатишта свакодневице. У основи свега је љубав – не штедећи себе , дали смо се једни другима, и добили огромну благодат светиња, као и обичних људи, природе, места, призора. Моје срце је на истоку одувек било, тамо где је душа неограничена, а сада сам га тамо и запечатила.
Још једном, захваљујем се Богу што ми је благословио ово путовање, захваљујем се хаџи Зорану Мрђеновићу и „Ходољубве“, те Краљевском реду витезова који стоје иза овог сложеног ходочашћа, као и оцу хаџи- Бранку Митровићу који нас је као благи и добри отац смиривао, вршећи достојанствено и природно своју свештеничку дужност. Како сам путовала сама, Господ ми је изабрао дивне сапутнике, које у обичним животним околностима не бих срела, захвална сам и на томе, и надам се да нисам била на сметњи никоме. Моје унутрашње границе су померене , и више ништа у животу неће бити исто. Топло препоручујем ово путовање свима који су у могућности.
Мирјана Штрбац, професор српског језика и књижевности у „Техноарт Београд“, школи за машинство и уметничке занате